onsdag 18 april 2012

BERLIN


Vårt första stopp på resan blev Berlin.
Här är den, den fantastiska Dumler Breiden-vasen jag skrev om tidigare. Tänk att komma in på en loppis och så fastnar ögonen direkt på vasen. Adrenalinkicken är total och så antiklimax; en prislapp på 320 euro.
Det var en av de suraste försäljare jag träffat, inte ett leende eller trevligt samtal, prutning gav inga större resultat. Han hade kollat W.GERMANY på nätet och visste värdet;) Man får väl ha förståelse för hans fokus, reviret var nog 100 kvadratmeter så han var på spänn hela tiden för att hålla kollen på kunderna.
Vasen är i alla fall 50 cm hög och har helt fantastiska färger och den vägde flera kilo, puh....det blev ingen affär...så ska ni dit så står den förmodligen där på söndag också.




Vi befinner oss i Berlin i Mauerpark där de varje söndag har loppmarknad. Jag poserar som ni ser med en sparad bit av muren i bakgrunden.



Tyvärr gör inte denna bild rättvisa när det gäller "flohmarktens" storlek. Det var hundratals stånd med saker att köpa, både kvalité och skräp, men ganska mycket loppis i alla fall. Vi var där vid 10-tiden på morgonen och då var ruljansen i full gång. Helt otroligt fick vi en gratis parkeringsplats bara 300 meter från parken så vi kunde strosa runt i solen och spana. Jag gjorde några inköp till och de kommer på bild, har inte hunnit packa upp allt ännu. När vi vid 13.30-tiden lämnade området var det 3-dubbla led av människor som var på väg dit, värre än en landskamp i fotboll. Det är en rolig loppis att gå på, det finns god mat att äta, ölstånd, fräscha toaletter och ett lugnt tempo inget "slit och riv". Vi kommer besöka Berlin flera gånger.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk DB vase! Vil ha!!!!

Randiga Tråden sa...

Vilken upplevelse att få strosa runt på den loppisen med all historia. Vasen var vacker.

trillivippa sa...

Härligt, dit måste jag gå när jag åker till Berlin! :)
Och vilken underbar vas!! Synd att den var så rackarns dyr bara...
(Jag har mailat dig angående vaserna, ser du det inte så kika i skräpposten. Mina mail har tyvärr en tendens att hamna där.)

Helena Högberg sa...

Tack för besöket på min blogg. Jag trodde att jag hade med dig på bloglovin (för det har jag haft i alla fall), men när jag kollade hade jag vimsat bort dig!Nu ska jag lägga till dig igen, för dina vaser gillar jag!

Ingela sa...

Öppnade bloggen igår och upptäckte att du varit på besök. Hade jag varit hemma så kunde mötet ha blivit mer långfattat. Men så ser jag att du också är upptagen. Loppis i Berlin... klart att du är där. Vilken tilltalande vas... utseendemässigt. Mönster och färger helt underbara men så var det det där med tyngden och tyngden på pengapåsen. Man vill ju gärna att pengarna ska räcka mer än till en vas... även om den är tilltalande... Hälsningar Ingela

Loppisletaren sa...

Den är fantastisk! VIlka färger! HAde passat perfekt hemma hos mig...☺

Maria sa...

Jag "älskar" Berlin och tack för härliga bilder. Vilken vas, den går ju bara inte att missa och synd att det inte gick att pruta.

Ha en riktigt trevlig helg!

Maria

Gila sa...

skoj att läsa om er resa! Trevlig helg!

Emma sa...

Tack för titten inne hos mig!
Visst är det härligt i Berlin?
Jag gick också på en fluhmarkt men på lördagen. Det kommer fortsättning på mitt resereportage från Berlin ikväll.
Första inlägget ligger nu på bloggen min!

siri ore elle sa...

Oi oi så mange fine vaser!! Den oransje var bare så stilig!! Ble sittende å bla nedover eldre innlegg, så mange fin vaser:-)))
Fin ny uke til deg!!!
Klem