onsdag 23 november 2011

Favoriter!



Givetvis finns det bland de 900 vaserna ett antal favoritvaser som jag aldrig skulle göra mig av med. Här följer några av dem;

Denna vackra blå Ankara är en av mina favoriter. Vasen fick namnet "Anakra" och under perioden tillverkades en serie vaser som namngavs efter olika turkiska städer. Vasen har beteckningen 1218/25 är gjord i den för Carstens karakteristisk röda lera.




Denna "handsignerade" botten är väldigt ovanlig. Vasen från Bay är 35 cm och det är serie 71.


Kunde inte låta bli att lägga in en extra närbild på den nya oranga lava-vasen. Visst är den härlig!





En underbar Ruscha som kom med "posten" från tyska E-Bay. Vasen är 42 cm hög och går i oliv/grå/grönt. Den är 90 cm i omkrets på det bredaste stället och har beteckningen 348/3.





Denna häftiga "raum-vase" hittade jag i Jönköping i en retro-affär. Vasen tillverkades på 70-talet av fabriken BAY och har beteckningen 94-20. Årtiondet går det inte att ta miste på när man ser den bruna och oranga glasyren.

6 kommentarer:

Ingela sa...

Med tusen vaser finns det alldeles säkert en vas för varje tillfälle :-)

Maria sa...

Man blir ju lycklig bara av att se dina bilder. Härligt!

Randiga Tråden sa...

Den översta försår jag att det är en av favoriterna, alla är så vackra på sitt sätt.

trillivippa sa...

Åh, den blågröna Bay-vasen är bland det snyggaste jag sett!

Maria på tid och rum i Årsta sa...

Jag håller med Trillivippa - nummer två har fantastisk form och färg!

Ulrika på Leta Retro sa...

Du har så många häftiga vaser. Jag älskar numera lavavaser. Det är absolut du som har öppnat mina ögon!